خبر جدید
تلفن پاسخگویی به سوالات در مورد درمان چاقی موضعی 09356092857

نازائی

تعریف نازایی - عدم توانایی در باردارشدن بعد از یک سال تلاش برای بارداری است یا در مورد خانم بالای ۳۵ سال بعد از ۶ ماه تلاش برای باردار شدن . خانمی که می تواند باردار شود اما نتواند بارداری را حفظ کند نیز می تواند نازا باشد. حدود ۱۰ درصد از زوجین در سنین ۴۴ - ۱۵ سال برای باردار شدن یا حفظ بارداری مشکل درند. حدود یک سوم موارد نازایی به علت مشکلات خانم است و یک سوم دیگر علل نازایی مربوط به مردان است.بقیه موارد یا مخلوطی از مشکلات زن و مرد است یا علل ناشناخته دارد.

علل نازایی در مردان :
۱- واریکوسل - وریدهای بیضه خیلی متسع می شود که باعث افزایش دما در آن می شود و بر تعداد یا شکل اسپرم اثر می کند.
۲- اختلال در تحرک اسپرم - گاهی بیماریها یا صدمات باعث بلوک حرکت اسپرم می شود. بعضی مردان با مشکلاتی در اسپرم متولد می شوند مانند سیستیک فیبروزیس که از علل نازایی است.

علل افزایش نازایی در مردان - اسپرم یک مرد می تواند تحت تاثیر سلامتی وی یا روش زندگی او تغییر کند:
مصرف زیاد الکل - داروها - سموم محیطی مانند آفت کش و سرب - کشیدن سیگار - اوریون - بیماری شدید کلیه - مشکلات هورمونی - رادیوتراپی و کموتراپی برای سرطان - افزایش سن

علل نازایی در زنان :
بسیاری از موارد نازایی زنان توسط اختلال در تخمک گذاری ایجاد می شود.از نشانه های عدم تخمک گذاری عادت ماهیانه نامنظم یا قطع آن است.
از علل شایع اشکال در تخمک گذاری تخمدانهای پلی کیستیک است که یک عدم تعادل هورمونی است.از علل دیگر نازایی نارسایی زودرس تخمدان است که زیر ۴۰ سال اتفاق می افتد.

از علل کمتر شایع دیگر نازایی شامل:
بسته بودن لوله های تخمدان به علت عفونت لگنی - آندومتریوز - یا جراحی لگنی
مشکلات فیزیکی و آناتومی در رحم
میوم فیبروئید رحمی

عومل افزایش نازایی در زنان- افزایش سن - استرس - سوئ تغذیه - ورزش شدید - افزایش وزن یا کاهش وزن - کشیدن سیگار -مصرف زیاد الکل - عفونتهای جنسی - مشکل در سلامتی با ایجاد تغییرات در هورمون

چگونه سن بر توانایی باروری زن اثر می گذارد:
کاهش توانایی تخمدانها برای تخمک گذاری - داشتن تعداد کمتری از تخمک باقیمانده - بسیاری از تخمکها سالم نیستند. افزایش احتمال داشتن بیماری هایی که ایجاد نازایی می کند - افزایش احتمال سقط

در صورت داشتن علائم زیر باید به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایند:
پریود نامنظم - پریود خیلی دردناک - اندومتریوز - عفونت لگنی - بیش از یک سقط